I sin enkleste form er performance management en sund fornuft sæt af diskussioner, der gør, at folk er klar over, hvad de skal, have støtte til at gøre det og få åben og ærlig feedback på deres præstationer.
Nogen performance management proces bør besvare 4 vigtige spørgsmål for medarbejderne:
• Hvad skal jeg gøre, og hvor godt? (Retning)
• Hvordan gør jeg? (Feedback)
• Hvad sker der, når jeg gør godt? (Belønning/anerkendelse)
• Hvad sker der når jeg har brug for/ønsker hjælp? (Support/udvikling)
Lad os se nærmere på hvert af disse:
Retning
Medarbejdere er ikke sind læserne. Bare fordi det er klart at manager, præcis hvad der forventes, betyder ikke, at medarbejderen har den samme forståelse. At have en detaljeret diskussion om præcis hvad jobbet kræver og eventuelle specifikke prioriteter er det første skridt i god performance management. Nøglepunkter til at dække omfatter:
• hvad der skal opnås i løbet af året
• hvilke data eller oplysninger (beviser) vil blive brugt til at måle ydeevne
• nøgleaktionerne for at opnå de ønskede resultater
Begge parter skal have en skriftlig dokumentation for denne diskussion enten i form af en jobbeskrivelse eller et sæt af specifikke mål for de næste 6-12 måneder. Skriftlig dokumentation efterlader lidt plads til misforståelser eller forvirring mellem leder og medarbejder om forventninger til jobbet.
Feedback
Observere udførelsen af dine medarbejdere og tilbagemelding om det bør være en rutinemæssig del af performance management proces. Feedback er mest effektiv i at gøre en forskel i arbejdsindsats, når medarbejderen har tillid på grundlag af denne feedback. Og du som leder vil være mere sikker, hvis din feedback er baseret på oplysninger, som du kan støtte.
Derfor bør de mest nyttige feedback baseres på observerede og/eller kontrollerbare arbejdsrelaterede adfærd, handlinger, udtalelser og resultater. Hvis du kan give konkrete eksempler på gode og “ikke så god” ydeevne, vil dine medarbejdere være sikker på at du har taget tid at lægge mærke til hvad de gør, og støtter dem i at forbedre. Denne form for effektiv feedback hjælper medarbejderen opretholde gode resultater, at udvikle nye færdigheder og forbedre ydeevnen når det er nødvendigt. Feedback bør være som det er påkrævet-det mister effektivitet benægtende leveret på det tidspunkt en hændelse indtræffer.
Belønning/anerkendelse
Alle medarbejdere skal have en klar forståelse af, hvordan den belønning og anerkendelse system fungerer i din virksomhed. Sandsynligvis får alle betales en løn for deres arbejde til en vis grad. Hvad sker der, når en medarbejder udfører betydeligt over dette niveau? Hvordan vil de blive belønnet, hvis overhovedet? Hvis der ikke er noget incitament for medarbejdere at være fremragende, er sandsynligheden for at de ikke vil sætte den ekstra indsats. En veldesignet ordning vil klart identificere belønningerne og incitamenterne tilgængelig for stærk eller fremragende ydeevne.
Støtte og udvikling
Dette aspekt af administration af ydeevne fokuserer på nuværende og fremtidige færdigheder, adfærd og viden. For det første er bør diskussionen fokusere på hvilken uddannelse eller andre support medarbejderen skal være bedste i deres nuværende job – identifikation færdigheder og adfærd, der skal forbedres. Hvis du kan understøtte medarbejderen i at gøre deres arbejde bedre, vil de have forsikring om at deres bidrag er værdsat af virksomheden. Diskussionen bør også fokusere på hvor medarbejderen ønsker at gå i fremtiden og hvordan du kan hjælpe dem nå deres længere sigt karrieremål. Hvis de overvejes for andre roller i virksomheden, skal du identificere hvilke nye færdigheder og adfærd, de har brug for og hjælpe dem med at udvikle dem.
Hvis du administrerer folk, så nødt folk management aktiviteter til at tage op størstedelen af din tid. Hver virksomhed kan kun være så effektive som de mennesker, der arbejder i den. En af de bedste måder at sikre, at dine medarbejdere bliver effektiv er at overvåge og give feedback på deres præstationer. Indstillingen mål, at sikre dine forventninger er klare, og at have regelmæssige drøftelser vil hjælpe mennesker udføre deres bedste. Payoff for virksomheden er øget medarbejderproduktivitet, viden, loyalitet og bidrag.

Administration af for bedste præstation

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.